Geïntegreerde regelgevingsstrategie ECHA bereikt doel …

Geïntegreerde regelgevingsstrategie ECHA bereikt doel ...

Foto:  PxHere

Geïntegreerde regelgevingsstrategie ECHA bereikt doel … … Chemicaliën met een hoog productievolume worden gescreend!

23 oktober 2024 – De Integrated Regulatory Strategy (IRS) heeft onze kennis over chemicaliën vergroot en de identificatie versneld van stoffen waarvoor wettelijke risicobeheersmaatregelen vereist zijn. De geheroriënteerde IRS 2024-2028 zal doorgaan met het verplaatsen van stoffen naar risicobeheer.

Uit het zesde en laatste rapport van ECHA over zijn geïntegreerde regelgevingsstrategie 2019-2023 blijkt dat het zijn doel heeft bereikt: het screenen van chemicaliën met een hoog productievolume. Geproduceerd of geïmporteerd in meer dan 100 ton per jaar, in 2018 op de Europese markten aanwezig.

3 redenen om voor Siam software te kiezen

bijna 4 100 chemicaliën met hoog productievolume aangepakt

Sinds 2019 heeft ECHA 6 000 stoffen gegroepeerd en gescreend en bijna alle 4 100 chemicaliën met een hoog productievolume aangepakt. Voor ongeveer 1 900 stoffen die worden gescreend in ECHA’s beoordelingen van regelgevingsbehoeften is mogelijk regelgevingsrisicobeheer vereist, meestal geharmoniseerde indeling en etikettering (CLH) of beperkingen op grond van REACH. Voor ruim twee derde daarvan zijn eerst aanvullende gegevens nodig om de relevante gevaren te bevestigen. Voor ongeveer 60 % van alle gescreende stoffen waren geen verdere maatregelen nodig.

 

Verschillende stofgroepen opgenomen in EU/routekaart

Verschillende stofgroepen waarvan is vastgesteld dat risicobeheer door de regelgeving vereist is, zijn opgenomen in de EU-routekaart voor beperkingen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bisfenolen, orthoftalaten, vlamvertragers, hydrocarbylsiloxanen en hydrocarbylfenolen.

 

ECHA directeur Prioritering en Integratie

ECHA directeur Prioritering en Integratie Ofelia Bercaru hierover: ‘De strategie heeft aanzienlijk bijgedragen aan de ambitie van de EU om de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor 2030 van de Verenigde Naties met betrekking tot chemicaliën te bereiken. De komende vier jaar zullen we de gecoördineerde aanpak voor het prioriteren van stoffen voor risicobeheer voortzetten, terwijl we onze goede kennis van de chemische database van ECHA behouden, de transparantie met autoriteiten en belanghebbenden vergroten en synergieën met de nieuwe taken van ECHA onderzoeken.’ Verder zei zij: ‘Hierdoor kunnen we de gezondheid en het milieu blijven beschermen via ons werk voor de chemische veiligheid.’

 

Volgende stappen

De herziene IRS voor 2024-2028 zal de bescherming van de menselijke gezondheid en het milieu tegen de risico’s van gevaarlijke chemicaliën blijven verbeteren. ECHA, de Europese Commissie en de autoriteiten van de lidstaten zullen zich richten op het sneller overeenkomen van de noodzakelijke risicobeheersmaatregelen voor de geïdentificeerde zorgwekkende stoffen. De toekomstige prioriteitstelling van de activiteiten van autoriteiten zal zich bijvoorbeeld richten op het ‘één stof één beoordelingsprincipe’. ECHA zal de komende jaren zijn nieuwe taken in deze aanpak integreren.

 

ECHA doelen

De geïntegreerde regelgevingsstrategie van ECHA was gericht op het versnellen van het genereren van gegevens, het identificeren van groepen zorgwekkende stoffen en het regulerend optreden. Dit gebeurde door verschillende regelgevingsprocessen te integreren in één aanpak om chemische risico’s effectief en efficiënt te beheren. De strategie stimuleerde ook de samenwerking tussen ECHA, de autoriteiten van de lidstaten en de Europese Commissie.
Het oorspronkelijke doel van de IRS werd bereikt: verduidelijken welke in REACH geregistreerde stoffen een hoge prioriteit hebben voor het risicobeheer of het genereren van gegevens, en welke momenteel een lage prioriteit hebben voor verdere regelgeving.

 

Verdere informatie

 

Bron: ECHA
Lees ook: Verboden pigmenten ontdekt in tatoeage-inkten in de EU
 

Voorbehoud
Deze informatie is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, in sommige gevallen uit verschillende informatiebronnen. (Interpretatie)fouten zijn niet uitgesloten. Er kan dus geen enkele wettelijke verplichting aan deze tekst worden ontleent. Iedereen die met dit onderwerp te maken krijgt, heeft zelf de verantwoordelijkheid om zich in de materie te verdiepen!