Gevaarlijke chemicaliën gevonden in cosmetische producten – 30 oktober 2024 – Uit een proefhandhavingsproject van het Handhavingsforum van ECHA bleek dat 6% van de geïnspecteerde cosmetische producten gevaarlijke stoffen bevatten die verboden zijn onder POP’s en REACH-regelgeving.
De nationale handhavingsautoriteiten in 13 landen van de Europese Economische Ruimte (EER) controleerden voornamelijk op basis van de ingrediëntenlijst bijna 4 500 cosmetische producten, op de aanwezigheid van perfluoroctaanzuur (PFOA), perfluorcarbonzuren met lange keten (PFCA’s) en aanverwante stoffen, en cyclische stoffen en siloxanen D4 en D5. De autoriteiten constateerden dat 285 van de geïnspecteerde cosmetica gevaarlijke chemicaliën bevatten waarvan het gebruik in deze producten verboden is. De gevonden personen waren:
- Perfluornonyldimethicon
- Perfluoroctylethyltriethoxysilaan
- Perfluornonylethylcarboxydecyl PEG-10 dimethicon; En
- Cyclopentasiloxaan (D5), cyclomethicon (een mengsel van D4, D5 en D6), cyclotetrasiloxaan (D4).
Waarom deze stoffen niet zijn toegestaan
Deze stoffen zijn niet toegestaan in cosmetica omdat ze zijn geïdentificeerd als persistente organische verontreinigende stoffen (POP’s) of (zeer) persistent, (zeer) bioaccumulerend en giftig (PBT/zPzB). Kortom stoffen die een negatieve invloed hebben op de menselijke gezondheid en het milieu. Het gebruik ervan is verboden op grond van het Verdrag van Stockholm inzake POP’s of beperkt op grond van de REACH-verordening.
perfluornonyldimethicon, D4 en D5
Op basis van nationale ervaringen werd perfluornonyldimethicon voornamelijk aangetroffen in eyeliners en lipliners, in potlood- of krijtvorm. D4 en D5 werden aangetroffen in haarconditioners en haarmaskers.
Persistent en stapelend
Perfluornonyldimethicon wordt bijvoorbeeld afgebroken tot PFOA en perfluorcarbonzuren met lange keten. PFOA (D4) en siloxanen (D5) worden langzaam afgebroken in het milieu en stapelen zich op bij mensen en andere soorten. PFOA is niet alleen persistent in het milieu, maar ook giftig voor de voortplanting en wordt ervan verdacht kanker te veroorzaken. Er wordt ook vermoed dat D4 de vruchtbaarheid schaadt.
Acties van autoriteiten
De inspecties werden voornamelijk uitgevoerd door het controleren van de ingrediëntenlijst. Maatregelen dus die ook gemakkelijk door consumenten kunnen worden toegepast. Consumenten moeten zich ervan bewust zijn dat de stoffen waarvoor een beperking geldt, zijn aangetroffen in verschillende soorten cosmetische producten, van verschillende verkopers en in alle prijsklassen.
Niet-conforme producten van de markt
De handhavingsautoriteiten hebben maatregelen genomen om de niet-conforme producten van de markt te halen. In de meeste gevallen was de eerste stap het uitbrengen van schriftelijk advies om leveranciers te begeleiden bij het naleven van de wet. Op het moment van schrijven van het rapport was in ongeveer de helft van de gevallen nog onderzoek gaande.
Pilotproject
ECHA is verantwoordelijk voor de REACH- en POP-regelgeving die ook van toepassing is op cosmetische mengsels. Dit pilotproject richtte zich op de handhaving van PFCA’s en aanverwante stoffen, PFOA en D4/D5 in cosmetica. Het project draagt bij aan de geharmoniseerde handhaving van geïntegreerde controle op chemicaliën in cosmetica onder de POP’s en REACH-regelgeving.
De inspecties van dit proefhandhavingsproject zijn tussen november 2023 en april 2024 uitgevoerd in 13 EER-landen.
Verdere informatie
- FORUM-projectrapport: handhaving van beperkingen op PFCA’s en aanverwante stoffen gericht op cosmetica [PDF][EN]
- Verordening persistente organische verontreinigende stoffen (POP’s).
- Lijst van stoffen die onder de POP-verordening vallen
- Lijst met stoffen waarvoor beperkingen gelden onder REACH
- Persbericht over de Finse resultaten van dit pilotproject inclusief de lijst met producten die uit de markt zijn gehaald
- Handhavingsforum
Bron: ECHA
Lees ook: Geïntegreerde regelgevingsstrategie ECHA bereikt doel … Chemicaliën met een hoog productievolume worden gescreend!
Voorbehoud
Deze informatie is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, in sommige gevallen uit verschillende informatiebronnen. (Interpretatie)fouten zijn niet uitgesloten. Er kan dus geen enkele wettelijke verplichting aan deze tekst worden ontleent. Iedereen die met dit onderwerp te maken krijgt, heeft zelf de verantwoordelijkheid om zich in de materie te verdiepen!