Chemische industrie beschuldigd van preventieve aanval op aankomend PFAS-verbod – Onderzoeken door Europese NGO’s en kranten wijzen op een gezamenlijke campagne van de industrie om de binnenkomende EU-beperkingen op PFAS, giftige stoffen die ‘forever chemicals’ worden genoemd te beperken. Deze stoffen worden ‘forever chemicals’ genoemd omdat ze eeuwenlang in het milieu kunnen blijven bestaan. De Europese Commissie ontkent dat er sprake is van onrechtmatige beïnvloeding.
Milieugroeperingen hebben de chemische industrie aan de kaak gesteld en lobbyisten beschuldigd van een massale campagne om geplande beperkingen op per- en polyfluoralkylstoffen (PFAS) te blokkeren na een pan-Europees onderzoek door middel van gezamenlijk onderzoek.
Wat is PFAS?
PFAS werd voor het eerst geproduceerd in de jaren veertig. PFAS is een verzamelnaam voor stoffen die worden gebruikt in een grote verscheidenheid aan producten en industriële processen, van pannen met antiaanbaklaag tot de productie van halfgeleiders, vanwege hun stabiliteit, lage wrijving en het vermogen om water en vetten af te stoten. Ze zijn in verband gebracht met onder meer leverziekten, hormonale verstoringen en kanker.
Lobby en PR praktijken aan het licht
Twee jaar nadat Denemarken, Duitsland, Nederland, Noorwegen en Zweden bij het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA) een voorstel hebben ingediend voor een algemene beperking van de stoffen, heeft het Forever Pollution Project onder leiding van kranten als Le Monde en de Süddeutsche Zeitung in Duitsland hde bevindingen gepubliceerd van een onderzoek dat intensieve lobbypraktijken onder EU-functionarissen en een krachtige PR-campagne aan het licht bracht.
Manieren om de verboden te omzeilen
De vijf landen riepen op tot een algeheel verbod omdat het heersende EU-systeem om chemische stoffen één voor één aan te pakken betekende dat elk van de handjevol PFAS die al verboden waren, eenvoudigweg vervangen kon worden door een ander uit de familie van duizenden verbindingen. De risicobeoordelings- en sociaal-economische commissies van ECHA bereiden momenteel hun adviezen over de voorstellen voor.
Harde kritiek op het EU-bestuur
Dinsdag 14 januari waren de bevindingen te zien van een jaar lang onderzoek door 46 journalisten in 16 landen die de lobbytactieken analyseerden die door de PFAS-industrie en aanverwante organisaties werden toegepast sinds het voorstel werd gedaan. Deze concentreerden zich rond beweringen dat er geen haalbare alternatieven waren en dat een verbod het industriële concurrentievermogen van Europa zou vernietigen en tot het verlies van miljoenen banen zou leiden.
De bevindingen van het onderzoek en de enorme hoeveelheid documenten verkregen via verzoeken om vrijheid van informatie, leidden tot harde kritiek op het EU-bestuur door voorstanders van milieu en gezondheid.
Onthullend
‘Dit onderzoek onthult de verbazingwekkende moeite die lobbyisten zullen doen om de op gezond verstand gebaseerde regelgeving tegen te gaan’, zegt Hélène Duguy van de juridische liefdadigheidsinstelling ClientEarth. ‘Agressief en potentieel misleidend lobbyen is zo wijdverbreid geworden dat het nu niet meer te stoppen is en een bedreiging vormt voor het beleid dat op tafel ligt.’ Verder verklaarde Duguy dat zij en haar collega’s het gedrag van bedrijven op het gebied van PFAS nauwlettend in de gaten zouden houden, en voegde een waarschuwing toe: ‘Er komen veranderingen in de regelgeving in de EU en elders, en de PFAS-rechtszaken nemen over de hele wereld toe.’
€100 miljard per jaar voor het opruimen van PFAS
De in Brussel gevestigde overkoepelende NGO-groep Health and Environment Alliance (HEAL), pikte een andere bevinding van het onderzoek op: dat het opruimen van PFAS-besmetting in heel Europa €100 miljard per jaar zou kunnen kosten. Waarbij opgemerkt dat de schattingen van de gezondheidskosten die verband houden met PFAS – dat al aanwezig is in het bloed van alle geteste populaties – alleen al in Europa maar liefst 84 miljard euro bedragen!
Oproep tot strikte controles
Omdat de industrie lobbyde voor vrijstellingen nog voordat het beperkingsvoorstel was aangenomen – mogelijk onder de bestaande EU-wetgeving waar een gebruik essentieel wordt geacht voor de samenleving en de economie – riep de alliantie op tot strikte controles. ‘De beperking moet een alomvattend toepassingsgebied hebben en alle meer dan 14.000 PFAS-chemicaliën omvatten. Daarnaast moet de industrie gegarandeerd bewijs leveren van controle en veiligheid voor elk voornemen om het gebruik van PFAS voort te zetten’, aldus HEAL-chemicaliënspecialist Sandra Jen.
Groen Europarlementariër Bas Eickhout zei dat het ‘onaanvaardbaar’ was dat grootschalige lobbyactiviteiten de EU-regelgeving in de weg stonden. ‘De chemische lobby heeft miljoenen geïnvesteerd in het bagatelliseren van serieuze wetenschappelijke rapporten en het produceren van studies die bedoeld zijn om gevestigde feiten te verbergen.’
Roep om een lobbyverbod
Lobbywaakhond Corporate Europe Observatory (CEO) zei dat de gespreksonderwerpen van de chemische industrie al hun weg vonden naar het beleid van de Europese Commissie. Via directe lobby en het orkestreren van meer dan 5.000 reacties op de openbare raadpleging van ECHA over het voorstel. ‘Er moet onmiddellijk een einde komen aan alle particuliere lobbybijeenkomsten van de Commissie over de PFAS-beperking, waarbij de stemmen uit de industrie vrijstellingen en afwijkingen eisen’, aldus de eveneens in Brussel gevestigde NGO.
In een eveneens op 14 januari gepubliceerd rapport, wees de CEO op recente publieke verklaringen van Marco Mensink, hoofd van de European Chemicals Council (Cefic), die verwees naar ‘alternatieve voorstellen’ waar de lobbygroep ‘samen met de Commissie aan werkte’.
Commissie vindt dat PFAS-dossier ‘speciale aandacht’ verdient
Gevraagd om een reactie op beschuldigingen van een te nauwe relatie met de chemische industrie, erkende een woordvoerder dat de uitvoerende macht van de EU slechts een waarnemer was in het beperkingsproces. In ieder geval totdat de commissies van ECHA hun advies uitbrachten, waarop de Commissie haar besluit zal moeten baseren. ‘Desalniettemin heeft de Commissie al ontmoetingen met geïnteresseerde partijen (de industrie belanghebbenden, sociale partners, organisaties zoals drinkwaterverenigingen of gezondheidswerkers) om zich vertrouwd te maken met het dossier en om de geuite zorgen beter te begrijpen. Dit met het oog op de de grote reikwijdte van de PFAS-beperking, de speciale aandacht die deze teweegbrengt vanwege de zorgen over het milieu en de mogelijke gevolgen ervan voor de industrie en voor onze strategische autonomie/tweelingtransitiepolitieke doelstellingen”, aldus de woordvoerder.
Open, transparante en regelmatige dialoog
De Commissie wees ook op de bepalingen van het EU-verdrag waarin de EU-instellingen worden opgeroepen een open, transparante en regelmatige dialoog te onderhouden met representatieve verenigingen en het maatschappelijk middenveld. Bovendien kunnen commissarissen, hun kabinetsleden en managers volgens de regels die deze maand van kracht zijn, alleen lobbyisten ontmoeten die zijn vermeld in het transparantieregister van belangengroepen, waar ook details van de bijeenkomst moeten worden vastgelegd.
De uitvoerende macht zei dat het ‘vastbesloten was ervoor te zorgen dat dit volledig en op tijd gebeurt’. Het aanstaande pakket voor de chemische industrie, dat werd beloofd door de tweede commissie-Von der Leyen, zou de belangrijkste chemicaliënregelgeving van de EU, bekend als REACH, ‘vereenvoudigen’ en ‘duidelijkheid bieden’ over ‘forever chemicals’, voegde het eraan toe.
Reactie Cefic
Lobbygroep Cefic is een van de best gefinancierde in het transparantieregister, met het equivalent van 43 fulltime medewerkers en een jaarlijks budget van ruim tien miljoen euro. Zij reageerde op de lobbystop met de omschrijving dat zij zich er alleen toe heeft verbonden ‘gezamenlijk tot effectieve, evenwichtige regelgeving te komen die milieu- en gezondheidsproblemen aanpakt en tegelijkertijd de strategische economische en technologische capaciteiten van Europa veiligstelt’. Nu meer dan 10.000 stoffen aan beperkingen onderhevig zijn, zou het voorstel gevolgen hebben voor ‘honderden onderling verbonden waardeketens’ in heel Europa, aldus Cefic. ‘Ons doel blijft het leveren van nauwkeurige input ter ondersteuning van een werkbaar regelgevingsvoorstel.’
Over de ECHA-consultatie zei Cefic dat het geprobeerd had bedrijven te helpen reageren. ‘Als vereniging van de chemische industrie met ervaring met beperkingsprocessen hebben we niet alleen onze eigen inbreng geleverd, maar ook belanghebbenden die niet bekend waren met het ECHA-proces geholpen om een bijdrage te leveren.’ ‘Ons doel blijft het leveren van nauwkeurige input ter ondersteuning van een werkbaar regelgevingsvoorstel’, aldus de ‘vertegenwoordigers’ van de chemische industrie.
Bron: euro news
Lees ook: De glansende toekomst van poedercoatings
Lees ook: European-Coatings-Show.eu
Voorbehoud
Deze informatie is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, in sommige gevallen uit verschillende informatiebronnen. (Interpretatie)fouten zijn niet uitgesloten. Er kan dus geen enkele wettelijke verplichting aan deze tekst worden ontleent. Iedereen die met dit onderwerp te maken krijgt, heeft zelf de verantwoordelijkheid om zich in de materie te verdiepen!