De Europese Commissie heeft ontwerpbesluiten gepubliceerd waarmee toestemming wordt verleend voor het gebruik van chroom VI in kritieke lucht- en ruimtevaart- en defensietoepassingen. Dit is gebeurd nadat de Commissie het proces heeft versneld voor drie urgente gevallen die zijn verwikkeld in vertragingen in de regelgeving, waardoor de toeleveringsketen in gevaar komt.
Goedkeuring besluiten
De ontwerpbesluiten machtigen Haas Group International en Henkel Global Supply Chain om chroomtrioxide, natriumdichromaat en kaliumdichromaat te gebruiken. Deze besluiten zijn goedgekeurd tijdens een speciale bijeenkomst van het REACH-comité op 20 september.
21 verzoeken gebruik kankerverwekkende chemicaliën
De zaken maken deel uit van het Aerospace and Defense Chromates Reauthorisation (ADCR) Consortium, dat 21 verzoeken heeft ingediend voor autorisatie om de kankerverwekkende chemicaliën nog eens twaalf jaar te gebruiken, omdat er geen haalbare alternatieven zijn voor dat specifieke gebruik.
In het ongewisse
Het consortium bestaat uit 68 bedrijven en ministeries van Defensie in de Europese Economische Ruimte (EER) en het Verenigd Koninkrijk. Nadat een EU-rechtbank vorig jaar een belangrijk autorisatiebesluit – Chemservice – nietig had verklaard bevindt het consortium zich – samen met andere upstream-aanvragen voor Chroom VI – in het ongewisse . Potentieel betekent deze beslissing voor honderden verchroombedrijven dat ze zonder toestemming opereren.
Drie ADCR-aanvragen waren reeds goedgekeurd
De ontwerpbesluiten van de Commissie volgen op de definitieve adviezen die zijn aangenomen door de commissies Risicobeoordeling (RAC) en Sociaal-Economische Beoordeling (SEAC) van ECHA tijdens bijeenkomsten op 16 en 17 september. Daarbij werden de drie ADCR-aanvragen – met daaraan verbonden voorwaarden – goedgekeurd.
ECHA zei dat het de adviezen binnen drie weken zal publiceren.
RAC-SEAC-adviezen
In zijn adviezen concludeerde het RAC dat de in de aanvragen beschreven risicobeheermaatregelen en operationele omstandigheden niet passend of effectief zijn om het gezondheidsrisico voor werknemers te beperken. Het beval aanvullende voorwaarden voor autorisatie- en monitoringprogramma’s aan om ‘grote problemen’ aan te pakken. Denk aan problemen zoals de inconsistente toepassing van risicobeheersmaatregelen bij de downstreamgebruikers, het ontbreken van duidelijke informatie over fysieke scheiding tussen verschillende werkgebieden en het ontbreken of ongepast gebruik van beschermende uitrusting.
‘Gematigde zorgen’
Het RAC uitte ook ‘gematigde zorgen’ over de representativiteit van de informatie voor alle downstreamgebruikers in de toeleveringsketens van de aanvragers. Een voorwaarde die werd benadrukt in de uitspraak van de rechtbank in Chemservice.
Geschikte alternatieven nog niet haalbaar
Met betrekking tot de beschikbaarheid van alternatieven concludeerde het SEAC dat, hoewel er in de EU geschikte alternatieven beschikbaar zijn, deze technisch nog niet haalbaar zijn voor de aanvragers en hun downstreamgebruikers.
Gebrek aan consistentie
Eén vertegenwoordiger van de industrie verklaarde dat de aanpak van de Commissie consistentie ontbeerde na de uitspraak van de rechtbank in Chemservice. Hierin werd benadrukt dat er geen onzekerheid mag bestaan over de representativiteit van de gegevens voor alle gebruikslocaties en de beschikbaarheid van alternatieven.
In afwachting van beslissingen
De resterende ADCR-aanvragen omvatten andere toepassingen die vallen onder de nietig verklaarde Chemservice-aanvraag, die kan voortduren totdat de Commissie een nieuw besluit neemt, evenals andere toepassingen die in afwachting zijn van herzieningsbesluiten.
Over sommige van deze besluiten zal naar verwachting worden gestemd tijdens een REACH-commissievergadering op 14 en 15 oktober.
Upstream en downstream
Het Chemservice-consortium – CTACSub – veranderde het applicatiemodel volledig voor CTACSub2. Het is nog steeds een upstream-toepassing, maar alle downstream-gebruikers worden genoemd en elk moet blootstellingsgegevens verstrekken.
Dit is niet het geval voor ADCR, dat een traditionele upstream-toepassing volgt. Elke gebruiker wiens gebruik onder de gebruiksbeschrijving valt, kan doorgaan, op voorwaarde dat hij bij een geautoriseerde leverancier koopt.
Bron: enhesa
Lees ook: ECHA voegt één gevaarlijke chemische stof toe aan de kandidatenlijst
Voorbehoud
Deze informatie is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, in sommige gevallen uit verschillende informatiebronnen. (Interpretatie)fouten zijn niet uitgesloten. Er kan dus geen enkele wettelijke verplichting aan deze tekst worden ontleent. Iedereen die met dit onderwerp te maken krijgt, heeft zelf de verantwoordelijkheid om zich in de materie te verdiepen!