UFI-beheer - genereren, volgen en decoderen

UFI-beheer – genereren, volgen en decoderenBeheer: Een UFI (Unique Formula Identifier) ​​kan alleen worden geassocieerd met één formulering. Twee producten met verschillende samenstellingen kunnen derhalve niet dezelfde UFI hebben. In het geval van producten met een nieuwe merknaam die dezelfde samenstelling hebben, wil je om marketing- en/of vertrouwelijkheidsredenen misschien een andere UFI voor elk merk hebben, ook al hebben ze dezelfde formulering. Dit voorkomt dat klanten weten dat twee producten met een nieuwe merknaam identiek zijn.

 

UFI-generatie

Er zijn twee belangrijke benaderingen voor het genereren van UFI’s voor producten:

  • Mengselgerichte benadering: elke formulering heeft één UFI en ongeacht welke verpakking / markt / merk het mengsel heeft, de UFI op het etiket is hetzelfde.
    • Voordelen: doorgaans minder UFI-codes om te beheren.
    • Nadelen: klanten zullen kunnen zien dat producten met een nieuw merk dezelfde formule hebben.
  • Productgerichte benadering: elk (re-branded) product heeft zijn eigen UFI.
    • Voordelen: klanten zullen niet kunnen zien dat producten met een nieuwe merknaam dezelfde formule hebben.
    • Nadelen: mogelijk veel meer UFI-codes om te beheren.

 

Uniek product, uniek formuleringsnummer

De UFI wordt gegenereerd met de combinatie van een btw-nummer (of bedrijfssleutel) en een formuleringsnummer, waardoor er geen dubbele UFI’s kunnen worden gegenereerd. Als u besluit om voor elk product met een nieuwe merknaam een ​​andere UFI te hebben, kunt u deze op twee manieren genereren:

  • Elk product met een nieuwe merknaam heeft hetzelfde formuleringsnummer. Het btw-nummer (of de bedrijfssleutel) is afhankelijk van het bedrijf waarvoor het product met een nieuwe merknaam is bedoeld. Als u ervoor kiest om het btw-nummer van het bedrijf te gebruiken, moet u ervoor zorgen dat het bedrijf zelf niet dezelfde UFI heeft gegenereerd.
  • Elk product met een nieuwe merknaam heeft een uniek formuleringsnummer. U gebruikt hetzelfde btw-nummer. [Dit is misschien een gemakkelijkere optie aangezien alles intern kan worden beheerd].

 

Informatie bijhouden

Welke benadering ook wordt gebruikt, het is echt belangrijk om bij te houden welke UFI overeenkomt met welk product. Dezelfde UFI mag nooit worden gebruikt voor mengsels met verschillende samenstellingen of worden bewaard als een product van samenstelling is veranderd. U moet ook eventuele wijzigingen in de samenstelling bijhouden voor een product waarvoor een wijziging in UFI nodig is (en daaropvolgende PCN-update en heretikettering).

Voor elk mengsel is het raadzaam om een ​​systeem te hebben dat de volgende informatie voor elk mengsel en / of product toont:
Waarde
Er moet worden gecontroleerd of er geen dubbele formuleringsnummers zijn, anders zouden twee mengsels met verschillende samenstellingen dezelfde UFI kunnen hebben.
Interne formulering/productcode van het mengsel
Dit zal doorgaans moeten worden omgezet in het formuleringsnummer dat zal worden gebruikt om de UFI te genereren (tenzij de productcode al voldoet aan de criteria).
Up-to-date formulering
Intern formuleringsnummer dat wordt gebruikt om het 9-cijferige UFI-nummer tussen 0 en 268435455 te genereren. Kan hetzelfde zijn als productcode.
BTW-nummer (of “bedrijfssleutel”) dat wordt gebruikt om de UFI te genereren.
UFI

 

Het decoderen van de UFI

Het is mogelijk om de UFI te decoderen om het BTW-nummer (of ‘bedrijfssleutel'”) en het formuleringsnummer te onthullen. Het algoritme voor het maken van UFI’s werd niet geheim gehouden. De informatie die wordt gebruikt om de UFI te genereren, wordt namelijk niet als vertrouwelijke informatie wodt beschouwd. Het decoderen van de UFI geeft geen informatie over de samenstelling van het product, maar het kan wel het btw-nummer onthullen. Als u een tolformuleerder bent, wilt u waarschijnlijk gevoelige informatie over zakelijke relaties en identieke mengsels verbergen. Dit kan worden bereikt door:

  • Gebruikmaken van de btw-nummers van de klant
  • Verschillende formuleringsnummers gebruiken voor verschillende klanten

Aangezien er “UFI-decoders” gemakkelijk online beschikbaar zijn, moet u goed nadenken over de informatie die u gebruikt om uw UFI te genereren en ervan uitgaan dat deze zichtbaar kunnen zijn voor anderen.

Gifcentra: wat u moet weten

Voor meer informatie over Antigifcentra, ga je naar de speciale Antigifcentra-homepage, waar je de nieuwste bronnen kunt vinden, waaronder White Papers, FAQ’s en artikelen om u te helpen begrijpen wat je verplichtingen zijn onder Bijlage VIII.

Bron: Materials & Supply Chain
Lees ook: Praktisch voldoen aan geharmoniseerde informatievereisten

Voorbehoud
Deze informatie is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, in sommige gevallen uit verschillende informatiebronnen. (Interpretatie)fouten zijn niet uitgesloten. Er kan dus geen enkele wettelijke verplichting aan deze tekst worden ontleent. Iedereen die met dit onderwerp te maken krijgt, heeft zelf de verantwoordelijkheid om zich in de materie te verdiepen!